Projekter er en almindelig arbejdsform for mig. De er typisk knyttet til de emner, der kan læses under fondsmidler og publikationer.
Min rolle i projekter er typisk
projektledelse med udførelse af
- Behovsanalyser
- Omverdensanalyser
- Udfærdige ansøgningsmaterialer
- Opsøgende virksomhed for samarbejdsparter internt og eksternt
- Ansøgning om midler
- Design af undersøgelses- og evalueringsmetoder
- Styring af gennemførelse
- Styregruppedeltagelse
- Koordinering ind i organisationen
- Tidsstyring
- Risikovurderinger
- Nødvendige justeringer
- Dataindsamling
- Evaluering
- Afrapportering
- Driftssættelse
Mine hjertebørn som projektleder
- at skabe positiv og innovativ atmosfære for alle involverede
- kvalitet
- god styring
- risikoanalyser
- tidlige driftsovervejelser og sikker driftsætning
Projekter
Projekt |
2020 – 2021 Projektleder ”Underviser-Hackathon: Ny motor for udvikling af Innovations- og Entreprenørskabsundervisning på SDU” (link) Rolle i projektet: Ansvarlig for ansøgning og planlægning, kommunikation, sikring af datagrundlag, design, gennemførelse og evaluering. Senest også drift. Outcome Gennemført Hackathon, modelbeskrivelse for hackathon til det specifikke formål. Samarbejdspartnere: Fakulteter på SDU samt supportenheder som RIO og SDUUP m fl. Budget Ca 300000 projektet er 50% finansieret af midler fra Fonden for Entreprenørskab |
2020 – 2022 Projektleder på ”Tværuniversitær udvikling af forskningsbaseret kursus for universitetsundervisere.” Rolle i projektet Ansvarlig for ansøgning og planlægning, kommunikation, sikring af datagrundlag, design, gennemførelse og evaluering. Pt udarbejdes driftsmodel med samtlige universiteter og AEU. Outcome: Fast kursustilbud med forskningsbaseret kursus for undervisere i innovation og entreprenørskab på universiteterne Samarbejdspartnere KU og SDU Budget Ca 300000 projektet er 50% finansieret af midler fra Fonden for Entreprenørskab |
2009 – 2012 Projektleder på digitalisering af eksamen samt Konsulent på projekter på sundhedsvidenskabeligt fakultet – typisk e-læringsprojekter |
2007 – 2009 Projektleder på Børneovervægtsprojekt i Middelfart Kommune, sundhedsafdelingen. Rolle i projektet: Ansvarlig for alle projektets dele, herunder projektplan, økonomi- og risikostyring, kommunikation, netværk, personale mv. Ansvarlig for sikring af datagrundlag, gennemførelse, design og gennemførelse af evaluering samt i idriftsættelse. Outcome Behandlingsindsats for overvægtige børn udviklet, evalueret og kørt ind i driften. Lokale sundhedspolitikker og sundhedskurser for personale i børnehaver og skoler udviklet og implementeret. Samarbejdspartnere Sundhedsstyrelsen, flere forvaltninger i kommunen, praktikere og behandlere Budget 4,17 mio. |
2005 – 2006 Naturfagsprøven i folkeskolen (et udviklingsarbejde med forskningstilknytning) Indhold Undersøgelse af undervisning og fagsyn i biologi og geografi foranlediget af den indførte eksamen i biologi efter 9. klasse. Undersøgelsen var rettet mod professionsforståelse og især professionsudvikling for naturfagene i skolens overbygning efter indførelsen af naturfagsprøven. Rolle i projekt Projektleder. Ansvarlig for ansøgning om midler, projektformulering, metodefastlæggelse, daglig leder, budgetansvarlig, produktansvarlig Metode: Klasserumsobservationer, interview i struktureret og semistruktureret del, fokusgruppeinterview, workshops. Outcome: Skoleudviklingsmuligheder via Workshopmaterialer og konkret afholdelse af workshops for interesserede lærere. Workshopmaterialer udgivet i 2006 Samarbejdspartnere: DPU samt kolleger på CVU-Fyn Budget ca. 525.000 dkr. |
2004 – 2005 Naturfagsdidaktik, CVU Fyn, Et udviklingsarbejde vedrørende naturfagsdidaktikkens muligheder og dens placering i CVU Fyn (2004/05). Formål: Organisationsanalyse og organisationsudvikling. At udrede status og visioner for den samlede erfaringspulje i CVU Fyn på det naturfagsdidaktiske område samt at implementere nye tiltag i CVU-regi internt og eksternt på naturfagsområdet. Rolle i projektet Projektleder. Ansøgning om midler, projektbeskrivelse, budgetansvarlig, hovedforfatter på afsluttende rapport. Outcome Definition af naturfagsområdets ERFA-pulje og udviklingsvisioner. Definition af strategi for afdækning af indsatsområder og muligheder for indtægtsdækket virksomhed. Konkret design af indsatser vedr. intern organisation og ressourcefordeling samt nye aktivitetsområder. Samarbejdspartnere: Interne samt Videncenter ved CVU Fyn. Titel på rapport: ”Naturfagsdidaktik, CVU Fyn, et udviklingsarbejde vedrørende naturfagsdidaktikkens muligheder og dens placering i CVU Fyn. Poul Kristensen, Frank Jensen og Cita Nørgård, 2005 |
2002 – 2003 Feltarbejde i biologi- og geografiundervisningen på lærerseminarierne (Et NORDLAB projekt. Overordnet beskrivelse af Nordlab-projektet: http://milne.ruc.dk/ImfufaTekster/pdf/434.pdf ) Formål: At belyse indsatsen og didaktikken vedrørende feltarbejdet i læreruddannelsen. Rolle i projekt: Lokal projektleder, pædagogisk evalueringsarbejde, sikre data, databearbejdning, sparring på kollegers projekter, afrapportering af egene projekter og fælles dele. Indhold: Fagligt og fagdidaktisk at kortlægge, evaluere og vurdere læreruddannelsens brug af feltbiologi i relation til praktiske, strukturelle muligheder, elevudbytte, læringsrelaterede forhold og seminariernes organisatoriske strukturer, muligheder og hindringer. Outcome Beskrives i: Nielsen, Kirsten et al, Feltarbejde i biologi- og geografi undervisningen på lærerseminarierne, DPU, 2003. http://www.nordlab.u-net.dk/nordlab4.htm Samarbejdspartnere: DPU samt andre CVU |
1998 – 1999 Natur/teknik på et udvalg af fynske skoler (Vissenbjerg og Odense). Formål: At analysere status for faget på det praktiske og indholdsmæssige niveau nogle få år efter indførelsen i skolen. Rolle i projekt: Udfærdige ansøgningsmaterialer, design af undersøgelsesmetoder, rekruttering og kontakt til skoler, dataindsamling fra skoler (jf. metoder), analyser og vurderinger, afrapportering og opfølgning med skoler. Metode: Skolerne vælges bredt i by- og landområder, men så hver kommune er repræsenteret med et repræsentativt udsnit af kommunens skoler. Interviews. Interview ud fra interviewguide udarbejdet til projektet. Outcome: Anbefalinger for fagets udvikling på skolen og i kommunen f.eks. i forhold til efteruddannelsestiltag, materialer og udvikling af undervisningen. Samarbejdspartnere: Forvaltninger og skoler samt kollega og medforfatter Titel på rapport: ”Projekt om natur/teknik på et udvalg af fynske skoler, Afsluttende og evaluerende rapport”. Poul Kristensen og Cita Nørgård, 1999. |
1996 – 1997 Skolerettet didaktik i biologiundervisningen. Formål: At undersøge den fagdidaktiske udvikling for liniefagsstuderende ved praktik på skoler med både liniefagslærere og folkeskolelærer som vejleder. Bedømmelse af studerendes udbytte fagligt og fagdidaktisk i sammenligning med almindeligt praktikforløb. Rolle i projekt: Projektleder. Ansøgning om midler, design af undersøgelsen, opsøgende virksomhed for samarbejdspartnere, konkret gennemførelse, afrapportering. Metode: Klasserumsobservationer, konferencetimer og vejledning Samarbejdspartnere: involverede lærere samt studerende Outcome: definition af seminarielæreres medspil og kvalificering af studerendes praktikforløb på skoler. Samspillet kan kvalificere den lærerstuderendes fagdidaktiske forståelse og koblingen mellem uddannelsen og praksisverdenen. Titel på rapport: Skolerettet didaktik. Cita Nørgård, del af lektorafhandling 1997. |