Publikationer

2022Evalueringsrapport på projektet “I&E på tværs – et tværuniversitet efteruddannelseskursus for undervisere i innovation og entreprenørskab”
2021Evalueringsrapport til FFE på Projektet “Hackathon – en ny motor for efteruddannelse på SDU”
2021Konferencebidrag “Hackathon – en ny motor for efteruddannelse på SDU” abstract p 29 – 30
2021Poster DUN konference “Når en hackathon går online”
2020I&E netværkets hjemmeside og undersider, bl.a. ressourceside med Materialesamling til innovation og entrepreneurskabsundervisere.
2019Active learning and collaboration create the best outcomes Nørgaard, C., Nielsen, K. G., Overgaard Jensen, R. & Andresen, E. L., 21. jan. 2019, What’s on the horizon for Ed Tech in 2019?: A look at the current EdTech landscape and predicted trends for educational technology. Labster, s. 15 
2019Learning Anatomy with Augmented Reality: learning design and app design for optimal learning Nørgaard, C.Dyhrberg O’Neill, L.Chemnitz, J. & Majgaard, G., 31. mar. 2019, I: Læring og Medier (LOM). 12, 20, 19 s.  
2019XR klubbens hjemmeside
2019Screening for technical flaws in multiple-choice items: A generalizability study Dyhrberg O’Neill, L., Radl Mortensen, S. M., Nørgaard, C.Holm, A. L. & Friis, U. G., 1. apr. 2019, I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift. 14, 26, s. 51-65
2018LEARNING ANATOMY WITH AUGMENTED REALITY Nørgaard, C.Dyhrberg O’Neill, L., Nielsen, K. G., Juul, S. & Chemnitz, J., 13. mar. 2018. Konferencebidrag, peer review
20182 Oplæg og poster ved XR-meeting
2018Screening for flawed multiple-choice items before test administration or not? A generalizability study Dyhrberg O’Neill, L., Radl Mortensen, S. M., Nørgaard, C.Øvrehus, A. L. H. & Friis, U. G., 18. maj 2018. Konferencebidrag
2018Teaching for active learning Graumann, O., Jensen, R., Andreasen, E., Mejlvang, B., Nørgaard, C. & Rasmussen, B. S., 6. nov. 2018. Konferencebidrag, peer review
2018Teaching in Virtual Learning Environments Teaching in virtual learning environments | Labster Nørgaard, C., 31. okt. 2018, 5 s.
2017Laboratory teaching – a course design improving co-creation among student peers during courses in laboratory animal science Bollen, P. & Nørgaard, C., 31. maj 2017.
2017Laboratory teaching – a course design improving co-creation among student peers during courses in laboratory animal science (poster) Bollen, P. & Nørgaard, C., 31. maj 2017.
2017Students’ Benefit from Video with Interactive Quizzes in a First-Year Calculus Course Midtiby, H. S.Nørgaard, C. & Kjær, C., 2017, Proceedings of the 11th International Technology, Education and Development Conference: INTED 2017. IATED Academy, s. 2290-2299
2016Designing a clinical skills training laboratory with focus on video for better learning Lauridsen, H. H.Toftgård, R. C. & Nørgaard, C., 20. okt. 2016.
2016Flipped Classroom Muligheder og barrierer Nørgaard, C. (red.), 2016, Aarhus: Erhvervsakademi Aarhus. 106 s
2016Learning outcomes using video in supervision and peer feedback during clinical skills training Lauridsen, H. H.Toftgård, R. C. & Nørgaard, C., 20. okt. 2016.
2016Læring med peer feedback og supervision på videooptagelser: hvad får de studerende ud af video i undervisningen? Lauridsen, H. H.Toftgård, R. C. & Nørgaard, C., 2016, I: Læring og Medier (LOM). 10, 16, s. 1-35
2016Metoder til aktiverende læring i laboratorier Nørgaard, C., 1. nov. 2016
2016Peer Feedback on students’ recordings of practical work. Focus on students’ self-estimated learning outcome and the method Lauridsen, H. H.Toftgård, R. C. & Nørgaard, C., 1. okt. 2016.
2015Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere Nørgaard, C., 6. maj 2015.
2015Anmeldelse af “God undervisning på de videregående uddannelser, en forskningsbaseret brugsbog” Nørgaard, C., 2015, I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 10, 19, s. 85-88
2015Brug af video og peer-feedback i færdighedstræningen på Klinisk Biomekanik – hvad har de studerende lært? Lauridsen, H. H.Toftgård, R. C. & Nørgaard, C., 3. nov. 2015.
2014Aktiverende undervisning i billeddiagnostik på SDU i samarbejde med studerende Struckmann, H., Graumann, O. & Nørgaard, C.
2013Digitalisering af færdighedstræning og laboratorieøvelser Nørgaard, C., Dahl, M. R. & Fridorff-Jens, P. K., 2014, I: Læring og Medier. 2014, 12, s. 1-5 Leder.
2013Når design af færdighedstræning er udgangspunkt for design af et færdighedslaboratorium i klinisk biomekanik Nørgaard, C.Lauridsen, H. H. & Bech, S., 2014, I: Læring og Medier. 7, 12, s. 1-30
2013Teaching for Active Learning TAL2014: Proceedings fra konferencen TAL2014 på Syddansk Universitet, 2014 Troelsen, R. (red.) & Nørgaard, C. (red.), 2014, Syddansk Universitet. 57 s.
2013Videolectures og peer feedback i færdighedstræning på biomekanikstudiet på SDU Lauridsen, H. H. & Nørgaard, C., 3. nov. 2014
2013E-læring er kommet for at blive: På Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (SUND) ser vi e-læringsfaciliteter, som en mulighed for at gøre undervisningen nutidig og interessant for både studerende og undervisere anno 2013. Vi er dog slet ikke i mål og har brug for de studerendes hjælp til at blive endnu bedre. Nørgaard, C., 2013, I: Sund & hed. 2013-1
2013Videopodcasts in a “blended learning” approach to medical skills training Nørgaard, C.Graumann, O.Bollen, P. & Lauridsen, H. H., 2013.
2009Midtvejsevaluering. Sundhed Med Omtanke, kommunens plan mod overvægt blandt børn mellem 3 – 10 år. Juli 2009. Udarbejdet af Cita Nørgård, projektleder for Sundhed med Omtanke. Middelfart Kommune. Meget omfangsrig rapport med stor vægt på indsamlede data, procesevaluering, personalebehov samt implementering af projektet Interviewguide. Sundhed Med Omtanke. Midtvejsevaluering. Udarbejdet af Cita Nørgård. Middelfart Kommune. Dokumentet indgår som baggrundsmateriale for evalueringen.
2006Nørgård, Cita (2006). Den naturfaglige prøve – påvirkning af praksis. Nørgård, Cita (2006). Workshopmateriale – undervisnings- og evalueringsformer Nørgård, Cita (2006). Skal elektronikken med i felten? Overvejelser omkring hvornår man skal anvende elektroniske hjælpemidler til dataopsamling ved feltarbejde i folkeskolens biologiundervisning. Tidsskriftsartikel i Kaskelot, nr. 156, (2006) Emner: IT biologiundervisning dataindsamling feltarbejde
2005Nørgård, Cita (2005). Naturvidenskabelig fagdidaktisk videns produktion ved CVU Fyn, Nyhedsbrev, CVU Fyn, 1. marts 2005. Kristensen Poul, F. Jensen og C. Nørgård (2005). Naturfagsdidaktik: et udviklingsarbejde vedrørende naturfagsdidaktikkens muligheder og dens placering i CVU-Fyn
2004Medforfatter ved udarbejdelsen af bekendtgørelsesdelen for linjefaget biologi (formål og centrale kundskabs- og færdighedsområder) ”Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om uddannelse af lærer til folkeskolen nr. 332 af 29. april 2004”.
2003Nørgård, Cita. (2003). To modeller for feltbiologisk uge. i Søren Breiting, K. Nielsen, A. M. Andersen, Resultater fra et forsknings- og udviklingsprojekt om læreruddannelsens undervisning i feltarbejde i linjefagene biologi og geografi med både teoretisk indføring og case studies ISBN (trykt) 87-77-01993- 8 Breiting, Søren og Cita Nørgård (2003). Naturundersøgelser i almindelige eller specielle miljøer i Søren Breiting, K. Nielsen, A. M. Andersen, Resultater fra et forsknings- og udviklingsprojekt om læreruddannelsens undervisning i feltarbejde i linjefagene biologi og geografi med både teoretisk indføring og case studies ISBN (trykt) 87-77-01993-8
1999Kristensen, Poul og Cita Nørgård (1999). Projekt om natur/teknik på et udvalg af fynske skoler. Afsluttende og evaluerende rapport.
1997Lektorafhandling Behandlede emner, Fagsyn, fagidentitet og fagforståelse, Teori om undervisningsplanlægning, Evaluering, Eksamensformer, Uddannelsesplanlægning, Uddannelsespolitik
1996Nørgård, Cita, Mariana Pereira and Chris Oulton (1996). Trilateral Cooperation Denmark/Portugal/UK Comparative studies on Student teachers concepts of environment. Under EU-programmet EEITE.
1995Nørgård, Cita and Enemærke, Torsten (1995) Environmental Education. A survey of student teachers concepts of environment and environmental education. Under EU-programmet EEITE (Environmental Education in Initia Teachers Education).
1993 – 2007Fagdidaktiske undervisningsmaterialer: dannelsestænkningen i naturfagene, it-pædagogik, læringsteori, fagidentitet og fagforståelse, mm.. Faglige undervisningsmaterialer: genteknologi, adfærdsbiologi, naturforvaltning, feltmetodik, laboratoriemetodik og sikkerhed, evolution og systematik, praktisk anvendelse af IT i biologiundervisningen.