Vandhundene C og L

Team C&L springer ud i det.

Begge halvdele af teamet elsker vand og har det sjovt med at lave aktiviteter sammen.

Nu træner vi NW i alle mulige miljøer. Som det fremgår af nedenstående har vi lært meget af det lille år hvor vi var i vandhundeprogrammet og vi har haft nogle fede oplevelser – især søg fra båd var vores absolutte favorit. Jeg kan ikke udelukke at vi vender tilbage til programmet på et tidspunkt, men lige nu har vi hverken tid eller penge til det.

Vand bliver der dog stadig masser af. Vi kommer til at paddle-boarde og lave andre meget skøre ting. Når det bliver lidt lunere skal vi ud på en lækker lang sandstrand og lave waterwalk sammen.
Andre skøre ting vi har på tegnebrættet er teltture, biathlon / cross træning. Sjov og ballade skal vi nok få

Noter fra forløbet i vandhundetræning:

Når man kaster sig ud i noget nyt, hvor der ikke er kendte strukturer på tingene, bliver læringen let ret diffus. Indholdet føles tilfældigt, og det er svært at udpege, hvad der er vigtigt, og hvordan del-elementerne hænger sammen.
At starte på vandsøg er lidt ligesom at gå i gang med moderne femkamp med pistolskydning, fægtning, svømning, ridning og løb. Hvor starter man? hvad er reglementerne? og hvordan oplærer man discipliner og evt. underdiscipliner?
Det er ca. de samme kategorier man stiller spørgsmål i, når man starter på vandsøg.
Jeg vil forsøge at tage jer med ind i læringsrejsen og mine tanker undervejs og vise noget af det, jeg har lært i vores indmarch i vandsøgs-verdenen.

Disciplinerne er

  1. søg fra båd
  2. søg på broer og bolværk
  3. søg i vandkant / strand
  4. forståelse af sikkerhed på båd, kommunikation med matirime udtryk
  5. forståelse af strøm-, vejr-, og vind parametre, for at kunne træffe hensigtsmæssige beslutninger omkring sikkerhed og søgeplaner.

De overordnede dele af min fører uddannelse er således forhold hvor det nye er den relevante læring af sikkerhed og maritim forståelse og selvfølgelig oplæring af min hund.
Hundens uddannelse er rummer tilpasning til det maritime miljø og kadaverfærten (kadaverin) som jo vil være ny for de fleste hunde og førere, hvis man ikke har søgt på kadaverfært før. Dertil kommer adfærd og færdsel på båden.

Der er overførselsværdi (transfer) at forskellige forhold fra den almindelige NoseWork, men også dér er der variationer og refleksioner, som skal foretages, så jeg som fører hele tiden holder vandudfordringerne på et niveau så det harmonerer med den sværhedsgrad vi arbejder indenfor.
Grundfærdigheden i NoseWork har den fundamentale parallel til vandsøg, at hunden snuser sig frem til en kilde (ofte utilgængelig) og føreren aflæser hundens signaler og melder at der er fund. Når det så er sagt er det min opfattelse at parallellen begynder at være lidt diffus, så personligt vælger jeg i den fase vi er i nu at være ret stram på kriterierne under indlæring af vandsøg især i vandkantssøg. Helt enkelt fordi vi træner systematisk op til prøver i den ordinære NW og derfor må gå frem i tilpas tempo med det andet.

Et eksempel:
Vandkanten er et udfordrende miljø og de øvelser jeg sætter op dér skal harmonere med det niveau vi har i f.eks. udendørs søg, så vi ikke fucker vores lange indlæring af ro, miljø og udendørs søg op og så det passer til hundens modenhed.
Søg fra båd er efter min opfattelse så væsensforskelligt fra det andet søgearbejde vi laver i noseworkens 4 momenter (køretøj, beholder, inde og udesøg) at der ikke er de samme kriterieovervejelser at gøre der.
Brosøg … tja, det arbejder vi lidt på at finde ud af … Det er lige i tænkeboks, men helt klart kan det sættes op så det bidrager til hundens erfaringsindsamling på en positiv måde også med respekt for optræning til NW prøverne.

Til hver disciplin (1-5 ovenfor) er der forskellige kriterier (delmål) som skal øves:

Her er mit bud på målhierakierne i disciplinerne

Søg fra båd

Søg i vandkant

Søg på broer og bolværk

Generelle færdigheder i forb m vandsøg

Så bliver det jo lystigt at se på det når der kommer flere erfaringer under huden. 🙂 – og sikkert også ægte bloppere.

I hvert fald kommer det nok til at gå fremad i forskelligt tempi for de forskellige discipliner.